Czym zastąpić cukier? Zdrowe zamienniki cukru

Czym zastąpić cukier? Zdrowe zamienniki cukru

Biały cukier. Zły i niedobry. Powoduje wiele chorób – próchnicę, nadciśnienie, choroby układu krążenia. Jego nadmiar w organizmie odkłada się w niepożądanych miejscach w postaci “fałdek”, powodując nadwagę, a nawet otyłość. Jego brak sprawia, że człowiek staje się nerwowy, a nawet popada w depresję. Co więc masz zrobić, jeśli uwielbiasz słodki smak (bo kto nie lubi?) i nie potrafisz rozstać się z cukrem? Poznaj zamienniki cukru, które są o wiele bezpieczniejsze niż cukier spożywczy.

Ksylitol

Mój zdecydowany faworyt. Nazywany także cukrem brzozowym. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi tak jak cukier – nie powoduje napadów głodu, nie sprzyja cukrzycy, jest dużo mniej kaloryczny niż cukier, zapobiega powstawaniu próchnicy. Uwaga – u niektórych osób może mieć działanie przeczyszczające. Ważną informacją jest także to, że nie nadaje się do ciast drożdżowych – drożdże nie wyrosną! Cena: od 20 zł/1 kg.

Erytrol (erytrytol)

Jest bardzo podobny do ksylitolu: chroni przed próchnicą, jest praktycznie bezkaloryczny, ma charakterystyczny, orzeźwiający smak – w ustach powoduje uczucie przyjemnego chłodu. Warto zauważyć, że ertytrol nie ma właściwości przeczyszczających – jest wydalany z ludzkiego organizmu w niezmienionej formie. Cena: od 25 zł/1 kg.

Syrop klonowy

Jest wytwarzany z soku klonowego. Zawiera składniki mineralne takie jak: mangan, cynk, wapń, potas, żelazo, witamina B2, a także duże ilości antyoksydantów. Wybierając syrop klonowy, wybierz ten o barwie jaśniejszej – ciemniejsze syropy klonowe mają charakterystyczny smak, odrobinę “przypalony”. Dobrym pomysłem jest stosowanie go jako zamiennik miodu – w napojach i wypiekach. Warto wspomnieć, że nie jest idealnym zamiennikiem – zawiera 50% – 70% sacharozy, czyli głównego składnika cukru spożywczego. Cena: ok. 25 zł/250 ml.

Stewia

Roślina naturalnie występująca w Ameryce Środkowej i Ameryce Południowej. Do celów spożywczych stosuje się głównie liście, które zawierają glikozydy stewiolowe odpowiedzialne za słodki smak. Jest około 300 razy słodsza niż cukier – jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada szklance cukru! Nie zawiera kalorii i nie powoduje próchnicy. Osoby chorujące na fenyloketonurię mogą jej bezpiecznie używać, stewia wykazuje także korzystne działanie przy nadciśnieniu i cukrzycy. Jej wadą jest to, że nie nadaje się do ciast. Kupując stewię, wybierz tą, która jest sprzedawana w postaci suszonych listków, a nie słodzika. Większość słodzików oprócz glikozydów stewiolowych zawiera dodatek innych substancji słodzących. Cena: 15 zł/100 g suszonych listków.

A Ty masz swoje ulubione zamienniki cukru? Podziel się opinią w komentarzu!



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 


Nie przegap nowości

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco ze wpisami na blogu!

Dzięki! Sprawdź pocztę i kliknij w link potwierdzający!