Ciekawy przepis?

Bądź na bieżąco!

Śledź nowości na Facebooku

Subskrybuj newsletter

Suplementacja w diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Suplementacja w diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Całkowite zrezygnowanie z mięsa w przypadku diety wegetariańskiej oraz dodatkowo z produktów odzwierzęcych w przypadku diety wegańskiej powoduje niedobory pewnych witamin i składników mineralnych. Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia suplementacja w diecie. Suplementacja czego? O tym poniższy wpis.

Niniejszy artykuł został przygotowany w celach informacyjnych na podstawie książki “Witaminy i mikroelementy” US Pharmacopeia. Zanim rozpoczniesz suplementację, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą w celu upewnienia się, czy suplementacja danym składnikiem jest Ci niezbędna, oraz w celu ustalenia odpowiedniej dawki suplementu.

strefa.vip - kup ekskluzywną domenę

Suplementacja w diecie wegańskiej i wegetariańskiej

Żelazo

W organizmie zużywane jest do produkcji czerwonych krwinek. Zbyt mała ilość krwinek czerwonych, spowodowana niedostateczną zawartością żelaza w codziennej diecie może wywoływać anemię. Niedobór żelaza może powodować uczucie zmęczenia, skrócenie oddechu, zmniejszenie wydolności fizycznej, u dzieci trudności w nauce.

Żelazo w pożywieniu występuje w dwóch formach – hemowej (występującej w produktach odzwierzęcych) oraz niehemowej (występującej w produktach roślinnych). Forma niehemowa żelaza występuje w zbożach, fasoli, grochu, kaszy gryczanej i burakach. Niestety jest ona dużo gorzej przyswajana niż forma hemowa (występująca w chudym, czerwonym mięsie, w mięsie kurczaka i indyka) dlatego zaleca się suplementację żelaza przez wegan i wegetarian.

Wapń

Stosowanie diety wegetariańskiej i wegańskiej może spowodować niedobory wapnia. Pierwiastek ten jest niezbędny, by utworzyć mocne kości, a także do prawidłowej pracy serca, mięśni, układu nerwowego. Niewystarczająca ilość wapnia we krwi powoduje jego pobieranie z kości. Suplementowanie wapnia może pomóc w zapobieganiu osteoporozie. Wapń warto suplementować z witaminą D, która zapobiega jego utracie z kości.

Witamina B12

Jest niezbędna dla ludzkiego organizmu. Jej głównymi źródłami są: wołowina, wieprzowina, baranina, drób, żółtka jajek – czyli produkty pochodzenia zwierzęcego. Niestety nie występuje ona w produktach pochodzenia roślinnego, dlatego należy ją suplementować. Pamiętaj, że witaminy z suplementów zawsze przyswajają się gorzej, niż witaminy naturalnego pochodzenia, dlatego ilość witaminy B12 przyjmowana z suplementu powinna być większa niż dzienne zapotrzebowanie (o szczegóły zapytaj lekarza lub farmaceutę). Jej niedobory mogą spowodować niedokrwistość, osłabienie, problemy ze wzrokiem, biegunki, stany rozdrażnienia, irytacji.

Witamina D

Nazywana jest “witaminą słońca”. W okresie wiosenno-letnim wystarczy przebywać 15 minut na słońcu, z odkrytą twarzą, ramionami oraz nogami, by dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D. W okresie jesienno-zimowym należy ją suplementować. Dla wegetarian i wegan głównym źródłem witaminy D są produkty wzbogacane, takie jak sklepowe mleka – ryżowe i sojowe. Brak witaminy D może doprowadzić do krzywicy, występującej zwłaszcza u dzieci. U osób dorosłych może powodować osteomalację, która w efekcie powoduje osłabienie kości. Ponadto witamina D zwiększa przyswajanie wapnia. Co ważne, w aptekach można dostać tylko suplementy pochodzenia zwierzęcego. Suplementy pochodzenia roślinnego można zakupić w sieci.

Witamina A

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, skóry, wzrostu kości oraz właściwego funkcjonowania układu rozrodczego. Niedobór witaminy A może powodować wysychanie spojówek, problemy z widzeniem w nocy, stany zapalne oczu, schorzenia skórne. Witamina A występuje w dwóch formach: retinoli i beta-karotenu. Retinole można znaleźć w mięsie, mleku i jajkach, a beta-karoten występuje w żółtopomarańczowych warzywach i owocach, w ciemnozielonych liściastych warzywach.

Czy dieta wegańska i wegetariańska jest zdrowa, skoro wymaga suplementacji?

Oczywiście, że tak! Istnieją badania naukowe potwierdzające, że zdrowo odżywiający się weganie i wegetarianie rzadziej zapadają na choroby tarczycy, nadciśnienie i otyłość!

Wiele suplementów dostępnych na rynku jest przeznaczonych dla wszystkich – także dla mięsożerców. Niestety dzisiejsze tempo życia poniekąd wymusza na ludziach szybkie jedzenie, a bardzo często szybkie posiłki równają się niezdrowym posiłkom. Takie jedzenie nie jest w stanie dostarczyć odpowiednich dawek witamin, mikro- i makroelementów, dlatego konieczna jest suplementacja.

UWAGA!

Ten wpis wkrótce zostanie zarchiwizowany i nie będzie dłużej dostępny. Wydrukuj go lub pobierz już teraz, by zachować treść.

Print Friendly and PDF


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *