Superfoods – co to jest i z czym to się je?

Superfoods – co to jest i z czym to się je?

Dlaczego Superman jest super? Bo posiada super moc, a dzięki nadludzkim zdolnościom potrafi nieść pomoc każdemu, kto jej potrzebuje! Tak samo jest z superfoods – są to nieprzetworzone produkty, które posiadają niezwykłe właściwości dzięki zawartym w sobie składnikom odżywczym, antyoksydantom, witaminom, makro- i mikroelementom.

Odważni mówią, że produkty te potrafią odmłodzić w jedną noc, jednak ja twierdzę, że trzeba stosować je regularnie, i co najważniejsze – nie wystarczy “faszerować się” superfoods – trzeba także zmienić cały styl życia!

W poniższym artykule chcę Ci przedstawić moją listę superfoods – wszystkie dostępne są w polskich sklepach!

Jarmuż

Warzywo, które może uchronić Cię przed nowotworem! Jarmuż zawiera duże ilości sulforafanu, który zapobiega rakowi prostaty, jelita grubego i płuc. W jarmużu można znaleźć też karotenoidy, które hamują procesy oksydacyjne. Badania naukowe wskazują, ze spożycie karotenoidów może obniżyć występowanie raka jamy ustnej, przełyki i krtani! Jarmuż zawiera także witaminę K, której niedobór może być przyczyną zwiększonego ryzyka rozwoju nowotworów.

Jeśli chcesz poddać go obróbce termicznej, gotuj go przez 3-4 minuty na parze – inaczej straci swoje właściwości!

Siemię lniane

Ma działanie regulujące i osłonowe na błonę śluzową układu pokarmowego; poprawia perystaltykę jelit i wspomaga odchudzanie dzięki zawartości błonnika. Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 w stosunku 4:1 do kwasów omega-6, dzięki temu zapewnia prawidłową pracę mózgu i serca, oraz lepszą pamięć. Nasiona siemienia lnianego zawierają sterole roślinne, które obniżają poziom cholesterolu. Siemię jest również źródłem witamin B1, B6, E, magnezu, żelaza – składniki te poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

Siemię lniane możesz jeść w całości, jak i mielone, jednak kupując siemię lniane zrezygnuj z jego mielonej wersji – zawarte w nim związki szybko się ulatniają, dlatego lepiej zmiel je samodzielnie w młynku do kawy i od razu spożyj.

Orzechy włoskie

Zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które poprawiają pamięć i koncentrację. Sterole roślinne występujące w orzechach włoskich, obniżają poziom złego cholesterolu, działają przeciwzapalnie i zmniejszają lepkość krwi – wykazują więc działanie ochraniające układ krążenia. Zawarty w nich koenzym Q10 unieczynnia cholesterol LDL, a L-arginina rozszerza naczynia krwionośne. Orzechy włoskie mają także działanie przeciwnowotworowe – kwas fenolowy wiąże substancje rakotwórcze.

Żurawina

Owoce żurawiny mają działanie antybakteryjne, dlatego warto spożywać je przy wszelakiego rodzaju infekcjach, szczególnie dróg moczowych. Żurawina zawiera także cytryniany, które ograniczają powstawanie złogów szczawianowo-wapniowych – jej spożywanie pozwala zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych. Flawonoidy zawarte w żurawinie mają działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne i uszczelniające naczynia krwionośne.

Dzięki zawartości kwasu benzoesowego żurawina może być przechowywana w lodówce nawet przez miesiąc, a w zamrażarce przez rok.

Natka pietruszki

Jest źródłem witaminy A, która pozytywnie wpływa na wzrok oraz witaminy C (jedna łyżka natki pietruszki zaspokaja dziennie zapotrzebowanie na witaminę C), która zwiększa odporność i uszczelnia naczynia krwionośne. Zawiera także kwas foliowy, wapń, potas, magnez, fosfor, cynk, miedź mangan. Apiol i mirystycyna – olejki eteryczne, które można znaleźć w natce pietruszki mają działanie dezynfekujące i antybakteryjne.

Czosnek

Ma korzystny wpływ na zdrowie. Zawiera flawonoidy, witaminy takie jak: B1, B2, PP, C), sole mineralne i mikroelementy. Czosnek zapobiega infekcjom wirusowym, wykazuje właściwości przeciwzakrzepowe, może zapobiegać zawałowi serca, przyspiesza i nasila wydzielanie żółci, usprawnia pracę jelit, zapobiega wzdęciom. W okresie jesienno-zimowym powinien być spożywany codziennie, najlepiej w nieprzetworzonej postaci – obróbka termiczna czosnku znacząco zmniejsza jest prozdrowotne właściwości.

Szpinak

Zawiera beta-karoten, witaminę C i luteinę – dzięki temu szpinak wykazuje działanie przeciwnowotworowe i chroni przed miażdżycą. Jest źródłem magnezu, który wykazuje właściwości uspokajające i obniża podatność na stres. Magnez wraz z potasem zawartym w liściach szpinaku wykazuje właściwości obniżające ciśnienie i regulujące pracę serca. W szpinaku można znaleźć także kwas foliowy, który jest szczególnie polecany kobietom w ciąży. Zawiera także witaminę K, E, oraz witaminy z grupy B. Osoby z kamicą nerkową powinny ograniczyć spożywanie szpinaku, ponieważ zawiera on kwas szczawiowy, który sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych.

A Ty jakie znasz superfoods? Podziel się w komentarzu!



3 komentarze

  • Mięta ; uczestniczy w regulacji pracy wątroby,jest także skutecznym antidotum na problemy żołądkowe, drażliwość przewodu pokarmowego, wzdęcia lub poranne mdłości.Zawiera olejek eteryczny, w skład którego wchodzą: flawonoidy, gorycze, witamina A i C, rutyna, mentol,karoten.

    • Ooo! Latem uwielbiam pić moją super miksturę, której jednym ze składników jest mięta! 🙂 Aż się chyba podzielę przepisem! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 


Nie przegap nowości

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco ze wpisami na blogu!

Dzięki! Sprawdź pocztę i kliknij w link potwierdzający!