Jak nie podjadać między posiłkami? 10 skutecznych porad

Jak nie podjadać między posiłkami? 10 skutecznych porad

Wiele osób ma problem ze zrzuceniem zbędnych kilogramów. Niby jedzą zdrowo, ćwiczą regularnie, waga stoi w miejscu, a centymetry nie lecą w dół. Dlaczego? Bo podjadają! Dziś zdradzę Ci kilka sekretów na to, jak nie podjadać między posiłkami!

Każdy z nas ma w swoim życiu taki moment, w którym stwierdza, że przybyło mu trochę kilogramów i czas przejść na dietę. Niektórzy robią to dla zdrowia, inni dla atrakcyjnego wyglądu – motywacji jest wiele, ale cel jeden: stracić niepożądane fałdki.

Zaczyna się dobrze: ogromne zakupy żywieniowe – w sklepowym wózku lądują świeże warzywa i owoce, kasze i pełnoziarniste makarony, zgrzewka wody mineralnej. Do tego wizyta w sklepie sportowym – zakup butów do biegania, bo przecież bez ruchu się nie schudnie. Dieta start od poniedziałku!

Pierwsze kilka dni to stuprocentowa motywacja – posiłki co trzy godziny, dużo wody, zero cukru i słodyczy. Aż w końcu przychodzi moment, gdy dana osoba myśli sobie:

Jest super, pilnuję się, ale mam ochotę na coś słodkiego. Zjem cukierka. Zasłużyłem!

I zjada. Jednego, może dwa. Bo to nagroda za ciężką pracę!

Następnego dnia sytuacja się powtarza. Tutaj cukiereczek, później dwie łyżki dżemu, innym razem trochę solonych orzeszków… Po czasie orientuje się, że już wcale nie pilnuje stałych pór spożywania posiłków i dietę szlag trafia.

Nie ma co ukrywać – mi też się to zdarzało. Nie jeden, i nie dwa razy, ale za każdym razem, gdy próbowałem o siebie zadbać. Na szczęście teraz jest inaczej – nie podjadam, ponieważ stosuję kilka prostych wskazówek.

Jak nie podjadać między posiłkami?

Stosując poniższe rady zmniejszysz ilość grzesznych przyjemności, lub wyeliminujesz je całkowicie – wszystko jednak zależy od Twojego samozaparcia!

1. Przyzwyczaj organizm

Z początku może być trudno – nagłe napady głodu i wilczy apetyt. Zacznij jeść o regularnych porach, z zegarkiem w ręku (dosłownie!). Organizm przyzwyczai się do regularnego jedzenia, a głód będziesz odczuwać w porze posiłku.

2. Woda

Wiele osób myli głód z apetytem. Jeśli następnym razem będziesz chciał coś zjeść pomiędzy posiłkami, zadaj sobie pytanie: Jestem głodny, czy po prostu mam na to ochotę? W większości sytuacji będzie to tylko i wyłącznie apetyt, który możesz zagłuszyć piciem wody małymi łyczkami.

Wodę pij nawet wtedy, gdy nie czujesz apetytu – odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne!

3. Atrakcyjne posiłki

Wiele osób podjada, ponieważ nuży ich monotonia codziennych posiłków. Nie bój się eksperymentować w kuchni, jedz kolorowo i różnorodnie.

4. Słodkości

Pozbądź się wszystkich słodyczy z domu i nie kupuj nowych. Wiem, że łatwo powiedzieć, a trudno zrobić, ponieważ większość ludzi uwielbia słodki smak. Spróbuj bezcukrowych landrynek – cukier zastąpiono w nich słodzikiem. Jednak uważnie przeczytaj etykietę produktu – możliwe, że spożycie ich w dużej ilości wywoła efekt przeczyszczający. Słodycze możesz zastąpić także owocami.

5. Znajdź towarzysza

Poszukaj osoby, która również ma problem z regularnym spożywaniem posiłków i podjada. Wzajemna motywacja i rozmowy na tematy żywieniowe pomogą wam dotrzeć do upragnionego celu. Tylko wybierz mądrze swojego kompana – ja niestety wybrałem nieodpowiednią osobę – moja koleżanka bardzo szybko odpadła, a wtedy i mnie poniosła pokusa (będę szczery – mieliśmy więcej takich prób i czasem to ja pierwszy odpadałem).

6. Motywacyjna odzież

Jeśli w Twojej szafie znajdują się np. spodnie, w które od dawna się nie mieścisz, a bardzo je lubisz – wyjmij je z szafy i powieś w widocznym miejscu. Za każdym razem będą Ci przypominać o Twoim celu i motywować Cię do walki o jego osiągnięcie.

7. Jedz powoli

Jeśli wydaje Ci się, że zbyt szybko zjadasz posiłki, to z pewnością tak jest! Spróbuj zwolnić – przeżuwając powoli, Twój organizm szybciej “czuje” że jest pełny i należy zakończyć posiłek. Jeśli nie potrafisz jeść powoli, spróbuj następującego triku: podczas obiadu odłóż sztućce, dłonie połóż płasko na stole i powoli żuj. Jedząc np. kanapkę – odłóż ją na talerzyk.

8. Skoncentruj się na posiłku

Nie jedz w czasie ulubionego serialu, nie czytaj gazety, nie siedź przed komputerem. Skoncentruj się na posiłku, wtedy zjesz powoli, odpowiedniej wielkości porcję.

9. Mądrze wybieraj przekąski

Może Ci się zdarzyć, że będziesz mieć ogromny problem z odmówieniem sobie przekąski. Wybierz wtedy suszone owoce (koniecznie bez cukru!), orzechy (niesmażone i bez soli), lub świeże warzywa.

10. Przełóż trening

Jeśli tuż przed snem dopada Cię ochota na małą przekąskę, spróbuj przełożyć trening na godziny wieczorne. Po intensywnym wysiłku fizycznym będziesz tak zmęczony, że nie będziesz mieć ochoty na podjadanie. Tylko pamiętaj o pożywnej kolacji!

Jeśli znasz inne sposoby na walczenie z podjadaniem – koniecznie podziel się w komentarzu!



6 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 


Nie przegap nowości

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco ze wpisami na blogu!

Dzięki! Sprawdź pocztę i kliknij w link potwierdzający!