Ile cukru mają owoce?

Ile cukru mają owoce?

Owoce są bardzo kuszące – ciekawe smaki, mnóstwo słodkości, dużo witamin. Z drugiej strony zawierają cukier, a przecież zewsząd słychać, że ludzie spożywają za dużo cukru. Jak to więc jest naprawdę? Warto je spożywać czy nie? I ile cukru mają owoce?

Na samym początku prosta zagadka dla Ciebie – wymień dwa owoce: jeden, który zawiera bardzo dużo cukru, oraz drugi, który zawiera niewiele cukru.

Prościej będzie z owocem, który ma niewiele cukru – większość Czytelników zapewne wymieni cytrynę. A co z owocem, który ma dużo cukru? Pewnie będzie to banan bądź winogrona – o nich najczęściej mówi się jako o tych, które mają w sobie najwięcej słodyczy.

A tu niespodzianka! Są owoce (i znasz je na pewno), które mają więcej cukru niż banany czy winogrona, oraz owoce, które mają go mniej, niż cytryna.

Jakie to owoce?

Podane wartości określają zawartość cukrów prostych w 100 g świeżych (chyba że podano inaczej) owoców.

Niewielka ilość cukru – do 5 g

Cytryna

  • oliwki – 0 g
  • rabarbar – 1 g
  • awokado – 1 g
  • limonka – 2 g
  • cytryna – 2,5 g
  • żurawina – 4 g
  • jeżyny – 5 g
  • maliny – 5 g
  • truskawki – 5 g

Średnia zawartość cukru – do 10 g

Kiwi

  • arbuz – 6 g
  • porzeczki – 7 g
  • grejpfrut – 7 g
  • nektarynki – 8 g
  • brzoskwinie – 8 g
  • papaja – 8 g
  • wiśnie – 8,5 g
  • pomarańcze – 9 g
  • kiwi – 9 g
  • morele – 9 g
  • jabłka – 10 g
  • gruszki – 10 g
  • ananas – 10 g
  • jagody – 10 g

Duża zawartość cukru – powyżej 10 g

Figi

  • mandarynki – 11 g
  • banany – 12 g
  • mango – 14 g
  • granat – 14 g
  • liczi – 15 g
  • winogrona – 15,5 g
  • figi – 16 g

UWAGA! Rekordziści!

Daktyle

  • suszone śliwki – 38 g
  • suszone daktyle – 66 g
  • suszone jabłka – 70 g
  • rodzynki – 70 g

Czy cukier w owocach szkodzi?

Fruktoza – czyli cukier zawarty w owocach – jest cukrem prostym, który jest źródłem energii dla człowieka. W ludzkim organizmie jest ona przetwarza tylko przez wątrobę. Jeśli w diecie występują duże ilości fruktozy, wątroba jest przeciążona i zamienia ten cukier w tłuszcz. To z kolei może prowadzić do otyłości, chorób serca i cukrzycy.

Jednak spokojnie! Fruktoza jest szkodliwa w dużych ilościach – jedząc owoce z umiarem z pewnością sobie nie zaszkodzisz. Warto pamiętać, że fruktoza znajduje się także w dosładzanych produktach spożywczych – na etykietach znajdziesz ją pod nazwami syrop fruktozowy oraz syrop glukozowo-fruktozowy. Powinieneś unikać spożywania produktów z dodatkiem wymienionych syropów, ponieważ to one prowadzą do wielu chorób.

Na koniec dodam tylko, że owoce warto spożywać do godzin okołopołudniowych (ja sam jem owoce do 14). Dlaczego?

Dostarczając cukry proste w godzinach popołudniowych lub wieczornych, organizm nie zdąży ich zużyć i zamieni je na tkankę tłuszczową. Po obiedzie lepiej wybierać warzywa 🙂



4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Pin It on Pinterest