9 złotych zasad skutecznego odchudzania

9 złotych zasad skutecznego odchudzania

Lato zbliża się wielkimi krokami. Wkrótce wakacje, wymarzony urlop. Wiele osób pragnie natychmiastowo schudnąć, by świetnie wyglądać w stroju kąpielowym. Stosują przeróżne diety, mając nadzieję na skuteczne odchudzanie, a niestety nie zawsze walka z nadwagą kończy się sukcesem.

Możliwe są trzy scenariusze kończące dietę:

  1. Skuteczna utrata zbędnej tkanki tłuszczowej i świetny wygląd na długi czas (najlepsza opcja!);
  2. Utrata kilogramów podczas diety, późniejszy efekt jojo;
  3. Brak jakichkolwiek efektów.

Niestety najczęstsze zakończenie to 2 oraz 3. A wystarczy przestrzegać kilku prostych reguł, by cieszyć się dobrą sylwetką po zakończeniu odchudzania!

Skuteczne odchudzanie

Poniżej prezentuję Ci zasady, których stosowanie pozwoli Ci mądrze schudnąć. Pamiętaj, że dodatkowe kilogramy mogą być spowodowane problemami zdrowotnymi, więc przed rozpoczęciem procesu odchudzania odwiedź lekarza i wykonaj podstawowe badania.

Bądź realistą

Wiele reklam przekonuje, że dzięki preparatowi X zgubisz 8 kg w tydzień. Duża utrata masy ciała w krótkim okresie czasu oznacza jedno – utratę wody, a tkanka tłuszczowa pozostanie niezmieniona. Nie stawiaj sobie szalonych celów – wybierz taki, który uznasz za realny do osiągnięcia. I niech to będzie cel dotyczący rozmiaru ubrań, a nie masy ciała (o tym poniżej).

Przestań się ważyć

Przestań traktować wagę jako najważniejszy sprzęt w trakcie procesu odchudzania. Zamień ją na miarę centymetrową! Dlaczego? Gęstość mięśni jest dużo większa niż gęstość tłuszczu – oznacza to, że 1 kg mięśni “zajmuje mniej miejsca” niż 1 kg tłuszczu. Jeśli będziesz bardzo aktywny fizycznie, może dojść do tego, że Twoje ciało będzie chudnąć, mimo że waga będzie stać w miejscu.

Jak się mierzyć?

  • mierz się po przebudzeniu i na czczo;
  • rób to regularnie, w określonych odstępach czasu (na przykład co tydzień, w niedzielę);
  • mierz następujące części ciała: klatka piersiowa (pod pachami), ramię (najgrubsze miejsce), przedramię (najgrubsze miejsce), brzuch (na środku pępka), talia (największe wcięcie), biodra (najszersze miejsce), udo (najgrubsze miejsce), łydka (najgrubsze miejsce);
  • mierz się w bezdechu;
  • zapisuj wyniki i porównuj.

Nie podjadaj

Najlepsza dieta nic nie da, jeśli będziesz non stop podjadać. To zły nawyk, z którym należy walczyć. W jaki sposób? O tym pisałem w artykule Jak nie podjadać między posiłkami? 10 skutecznych porad.

Planuj posiłki

Dieta będzie skuteczniejsza, gdy dokładnie rozplanujesz posiłki. Weź kartkę i rozpisz jadłospis na kilka dni. Staraj się go trzymać tak bardzo, jak tylko się da. Z początku może być trudno, możesz czuć się głodny ze względu na zbyt małe porcje – bierz wtedy niewielką dokładkę. Z czasem nabierzesz wprawy i nie będziesz czuć głodu pomiędzy posiłkami. I pamiętaj, by nie jeść do syta – zawsze zostawiaj wolne miejsce w żołądku.

Jedz mądrze

Spożywanie tłuszczy a tkanka tłuszczowa to dwie różne sprawy! Nie obcinaj drastycznie ilości spożywanego tłuszczu. Owszem, smażenie w głębokim oleju musisz pożegnać, ale smażąc na patelni wystarczy kilka kropel tłuszczu, a nie pół szklanki!

Węglowodany proste zamień na złożone – biały makaron i białe pieczywo na pełnoziarniste produkty, biały ryż na brązowy. Ogranicz także cukier spożywczy – zamień go np. na ksylitol (o zamiennikach cukru pisałem w tym artykule).

Spożywaj białko! To ono pozwoli Twoim mięśniom wzrosnąć. I nie bój się, nie będziesz wyglądać jak kulturysta. Zalecane dzienne spożycie białka dla osób o umiarkowanej aktywności fizycznej to 1-1,2 g / kg masy ciała.

Wybaczaj grzechy

Jeśli zdarzyło Ci się zgrzeszyć – nie przejmuj się za bardzo! Każdy z nas ma chwile słabości, więc dlaczego jednorazowy grzech miałby zaważyć na całym procesie odchudzania? Puść ten grzech w niepamięć i kontynuuj odchudzanie. Osobiście uważam, że to nawet dobrze, jeśli pozwolisz sobie czasem na jednego cukierka – przez to unikniesz sytuacji, w której pochłoniesz całą tabliczkę czekolady. Uwaga! Jeśli często zdarza Ci się grzeszyć, zastanów się, czy dieta ma sens.

Pożegnaj głodówkę

Głodząc się, dajesz organizmowi jasno do zrozumienia, że w najbliższym czasie nie będziesz w stanie dostarczyć mu odpowiedniej ilości pożywienia, więc powinien on zgromadzić zapas tkanki tłuszczowej. Twój metabolizm zostanie spowolniony i owszem – zauważysz spadek masy ciała, jednak po powrocie do normalnego odżywiania Twoja waga wróci do normy – nawet z nawiązką!

Ruszaj się

Aktywność fizyczna podczas odchudzania jest bardzo ważna! Ruch przyspiesza przemianę materii i pozwoli wymodelować Twoją sylwetkę. Wybierz to, co lubisz: rower, bieganie, pływanie, szybkie spacery, wizyty na siłowni. Ważne, by aktywność sprawiała Ci radość i nie była czymś, co robisz z przymusu!

Skorzystaj z pomocy

Jeśli odchudzanie stanowi dla Ciebie problem, nie bój się skorzystać z pomocy dietetyka lub psychologa. To żaden wstyd! Specjaliści pomogą Ci rozwiązać Twoje problemy, dzięki czemu odchudzanie będzie skuteczne, a Ty będziesz mógł cieszyć się wymarzoną sylwetką.



1 komentarz

  • Nic mnie nie zaskoczyło, chociaż kilka lat temu wiele z tych punktów byłioby dla mnie szokiem. pozdrawiam serdecznie! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 


Nie przegap nowości

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco ze wpisami na blogu!

Dzięki! Sprawdź pocztę i kliknij w link potwierdzający!